گزارش خبری
دفتر مطبوعاتی کاندید ریاست جمهوری افغانستان داکتر حبیب منگل دفتر مطبوعاتی کاندید ریاست جمهوری افغانستان داکتر حبیب منگل

 داکتر حبیب منگل کاندید ریاست جمهوری افغانستان بروز پنجشنبه با تعدادی از نمایند ه  گان  مرکز  و ولسوالی های ولایت نورستان ، نماینده گان, محاسن سفیدان و مشران قوم شریف هودخیل و گلخانۀ کابل طور جداگانه در دفتر مرکزی نهضت فراگیردموکراسی و ترقی افغانستان بازدید و ملاقات کرد.

در آغاز ملاقات ها, حاضرین توسط رؤسای شورا های مربوط قومی شان معرفی گردیدند، متعاقبآ محترم داکتر حبیب منگل به تک تک آنها خوش آمدید و خیر مقدم گفته وازانهابه گرمی استقبال نمود.

در جریان ملاقات ها، داکتر حبیب منگل پیرامون اوضاع کنونی کشور بحث نموده، در قسمتی از صحبت های خود چنین گفت:

  وضع جاری و شرایط موجود درداخل و همچنان اطراف کشور نهایت بحرانی بوده مردم در فضای نامطمین با ترس و هراس فقرو تنگدستی زندگی می کنند.

 بعد از سقوط طالبان مردم منتظر ایجاد دولت ممثل حاکمیت ملی ، تأمین عدالت و صلح و ثبات در کشور بودند , با استفاده از تعهدات جامعۀ بین المللی و استفاده موثر از امکانات ومنابع مالی آنها، باید وضع زندگی اجتماعی؛ اقتصادی وامنیتی مردم بهبود میآفت که متأسفانه چنین نشد حتی برعکس بحران بیشتر از پیش تشدید گردید.

 داکتر حبیب منگل، با اشاره به مشکلات و بحران اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور که حاد ترین معضلۀ مردم افغانستان است، افزود:

  «همین اکنون وضع امنیتی در اکثر محلات قابل تحمل نیست. مرکز و نواحی ولایات هر روز شاهد رخدادهای تکاندهندۀ انتحاری ، انفجارات و عملیات های نظامی علیه مردم بی دفاع بوده ، قوای مسلح افغانستان قادر به تامین و تحکیم امنیت برای مردم نیست ،در بین قطعات  خارجی و داخلی هماهنگی منظم ،تشریک مساعی و اعتمادکامل وجود ندارد.

 دولت حاکمیت را در محلات نه تنها گسترش نداده بلکه روی همرفته ساحه حاکیمت تنگتر شده میرود.فساد اداری در داخل دستگاه دولتی و موسسات غیر دولتی و بین المللی که بخش مهم و ممد تطبیق برنامه های دولت به شمار میروند به اوج رسیده ، مردم از عدم تطبیق قانون به ستوه آمده اند.دولت حقوق شهروندی را با استفاده از تطبیق قانون اساسی برای مردم تامین کرده نتوانست. فیصله ها در محاکم بر اساس روابط، زور و زر به نفع اشخاص و افراد صورت میگیرد.فقر و گرسنگی مردم را نهایت بیچاره و مظلوم کرده قرار احصائیۀ ملل متحد، تقریبآ 65% مردم افغانستان زیر خط فقر زند ه گی می کنند، بیکاری عامل مهم فقر، فساد و جرایم اجتماعی در جامعه محسوب میگردد. مهاجرین افغان درکشور های ایران و پاکستان بدون ارتکاب به جرایم ،توهین ، تحقیر و زندانی میگردند.

 بنآ بخاطر آوردن اصلاحات , ضرورت به تغیر در کشور است باید یک حکومت پاسخگو وخدمت گذار مردم بمیان آید. تغیر مثبت و فایق آمدن بر مشکلات توسط کدر ها و متخصصین آبدیده و فساد ناپذیر و متعهد به مردم صورت میگیرد که خوشبختانه چنین کدرها در جامعه موجود است.

 باید مردم تصمیم بگیرند که اگر میخواهند از مشکلات عدیده نجات یابند، باید در انتخابات ریاست جمهوری که در  پیش رو است، به کسی رای بدهند که بتواند با استفاده از تجارب و اندوخته های شان حکومت موثرو مطلوب مردم را ایجاد نماید تا در زنده گی روزمره مردم بهبود قابل ملاحظه به بار آید."

 بعدآ یک سلسله پیشنهادات و پرسش ها از جانب حاضرین مطرح گردید.

 متأقبآ محترم نسیم شنواری رئیس قوم مردم هودخیل مشکلات ناشی از سیستم برق، سرک، تعلیم و تربیه ، آبیاری و آب آشامیدنی در محل شان را ارائه نموده افزودند که به نماینده گی از قوم خود تعهد می کند که در کمپاین انتخابات در محل خویش در سایر محلات سهم فعال ، صادقانه و موثر خواهند گرفت.

 به تعقیب ایشان، محترم محمد آقا دهقان در جریان صحبت حود گفتند: «شما برای مردم افغانستان از پاک نفسی ، صداقت و از خود گذری امتحان داده اید. ما به شما اطمینان میدهیم, هر لحظه در پهلوی شما قرار داریم».  به نماینده گی  از مردم نورستان، محترم داکتر علی رئیس انجمن مردم نورستان ، محترم ذکریا ذکی ، مولوی عصمت الله خان و محمد اعظیم خان صحبت نموده و تعهد همکاری های همه جانبه خویش را ابراز داشتند و آمادگی شانرا اعلان کردند. ملاقات ها با دعائیۀ خیر وفلاح ملت مسلمه افغانستان پایان یافت.

 

    طبق یک خبر دیگر امروز گردهمائی در حدود سه هزار تن از باشنده گان مناطق مختلف ولایت بادغیس  در شهر قلعه نو مرکز انولا برگزار شد. در این گردهمایی رؤسای قوم ، محاسن سفیدان ، ملا امامان ، اهل خبره ، متنفذین و نمایندگان اهالی محلات مختلف ولایت بادغیس اشتراک نموده بودند ، نخست سخنرانان یکی پی دیگر صحبت نموده و خواهان تغیر مثبت  و آوردن اصلاحات ، حاکیمت ملی و مردمی در جامعه گردیدند و از کاندیداتوری داکتر حبیب منگل حمایت شانرا اعلان نمودند.

 محترم معصوم ایماق یک تن از شخصیت های متنفذ آن منطقه به نماینده گی از سایرین، ضمن صحبت شان از کاندیداتوری محترم حبیب منگل قاطعانه پشتبانی کرده و از عموم مردم شریف ولایت بادغیس دعوت نمودند که از رأی خود برای شخص مناسب استفاده نمایند.  اشتراک کننده گان  تعهد کردند که در سراسر ولایت بادغیس کمپاین تبلیغاتی را به نفع داکتر حبیب منگل راه اندازی خواهند کرد.


May 16th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها